Eksjö kommun söker rektorer

Är du sugen på att bli rektor i din gamla hemkommun? I samband med en stor omorganisation söker barn- och ungdomssektorn nu tre rektorer - till Furulundsskolan, Ingatorpsskolan och Höredaskolan. Tord du Rietz, som är ny barn- och ungdomschef, är övertygad om att Eksjö kommun har kapacitet att skapa en skola i världsklass.

-Vi har alla förutsättningar: tillväxt, fantastisk miljö, fräscha skolor, duktig personal och hyfsad ekonomi, säger Tord du Rietz, barn - och ungdomschef i Eksjö kommun sedan augusti i år. Han kommer närmast från jobbet som skolchef i Sävsjö kommun, som under hans ledning gjort en resa från plats 286 till topp 100 i SKL:s skolranking.
- Min roll är att coacha rektorerna som i sin tur ska ge lärarna det stöd de behöver för att kunna ge eleverna rätt hjälp och vägledning.

När Tord du Rietz under sin första månad i Eksjö fyllde agendan med besök på kommunens skolor och förskolor var det framförallt två saker som han fick med sig från sina nya medarbetare. Många rektorer kände sig ensamma i sin yrkesroll och arbetet på småskolorna upplevdes som spretigt. Detta är grunden för den omorganisation som nu genomförs. 

 -Ju mer vi kan samarbeta, desto starkare blir vi och desto bättre kommer det att gå för oss, konstaterar Tord, som delat in samtliga enheter i grupper som naturligt kan ha ett nära samarbete med barnen och eleverna i fokus. Förskolor samarbetar exempelvis med de grundskolor som de försörjer med barn. För att renodla verksamheten på småskolorna ska varje grundskola nu har en egen rektor. Och ingen rektor ska ha ansvar för både skola och förskola.

Samtliga rektorer har fått önska vilken tjänst de vill ha. Dessutom har en extra tjänst tillsatts. Sammantaget söker Eksjö kommun nu tre rektorer, med ansvar för Höradaskolan, Furulundsskolan och Ingatorpsskolan. Förutom pedagogisk utbildning ska de sökande ha en dokumenterad ledarerfarenhet.
- Vi kommer att ha intervjuerna på respektive skola. Det allra viktigaste är klickar mellan rektorn och skolan. Man måste älska sin skola för att kunna driva en framgångsrik skolutveckling.

Förändringarna sker successivt och hela omorganisationen beräknas vara genomförd under våren 2015.