Hemvändare förgyller staden

Fler bilder

”Eftersom jag är smålänning och tycker att Eksjö är en av Sveriges vackraste städer, är det dit som butik Guldkant tar sitt pick och pack. Med andra ord; vi flyttar hem.” Ungefär så skrev Jessica Markevärn på sin hemsida i september. I förra veckan öppnade hon upp butiken i Eksjö.

Jessica Markevärn (Nygren) är uppvuxen mellan Eksjö och Nässjö och tillbringade gymnasieåren, i mitten av 90-talet, på Eksjö gymnasiums estetiska program. Därefter provade hon storstadslivet i både Stockholm och Malmö innan hon träffade sin man och bosatte sig i Sjöbo. Det var också där hon startade butiken Guldkant, med kläder accessoarer och inredning.

- Många trodde nog att det skulle vara omöjligt att driva en sån här butik i lilla Sjöbo. Men det har gått bra, jag har byggt upp en stor kundkrets, berättar Jessica, som själv tror att framgången beror dels på att hon har märken som inte finns överallt, dels på att hon är väldigt aktiv på instagram och facebook. Försäljning sker både över disk och via postpaket.

Samtidigt har drömmen om att återvända till Småland och Eksjö vuxit sig allt starkare. Ett sommartorp i Ormaryd rådde tillfällig bot på hennes hemlängtan och fick också maken att inse fördelarna med bygden. Eftersom han är konsult i it-branschen kan han bo var som helst, och plötsligt blev Eksjö ett alternativ.

Jessica kontaktade Lars Persson, destinationsutvecklare på eksjö.nu, och fick snabbt tre butikslokaler att välja på. Lokalen i Gamla stan (fd Borgs skor och Butik Paletti, som flyttat till större lokaler) passade perfekt.
- Jag har alltid tyckt att Eksjö är vackert. Nu inser jag att det dessutom en otroligt aktiv stad. Det händer jättemycket här, säger Jessica, som närmast ser fram emot julmarknaden 6-7 december.

Hon har fått ett fint mottagande. Många butiker har önskat lycka till och kunderna är trevliga och glada.
- Många följer mig redan på instagram och facebook. Det är ett oerhört bra sätt för små butiker att kommunicera med kunderna. Det kostar bara lite tid och engagemang. Och så får man bjuda på sig själv lite grann, säger Jessica, som ofta lägger ut foton på sig själv i nyinkomna plagg.
- En period valde jag att använda modellbilder från företagens hemsidor i stället. Det blev totalt nedröstat. Kunderna vill se hur kläderna ser ut på ”vanliga människor”, och då får det väl bli så, ler Jessica.