Tysk tv-inspelning i Eksjö

Fler bilder

Fakta

Partnerskap Småland är ett samverkansprojekt mellan Regionförbunden i Jönköpings och Kalmar län, Smålands Turism AB och AB Destination Småland. Kampanjen delfinansieras av EU:s fond för regional utveckling.

Småland tar till nya kreativa grepp för att locka tyska turister. Tusentals tyskar har deltagit i tävlingen där en röd småländsk stuga står på spel. I veckan besökte finalisterna Eksjö tillsammans med ett tv-team.

I oktober startade Partnerskap Smålands kampanj som går ut på att sälja in Småland som destination på den tyska marknaden. Tävlingen har via sociala media spridits till 10 miljoner tyskar. Över 60 000 har besökt kampanjsidan på nätet och drygt 4 500 har deltagit aktivt i tävlingen. Det råder ingen som helst tvekan om att tyskarna "gillar" Småland.

- Vi är nöjda med den spridning och uppmärksamhet kampanjen har fått i Tyskland. Syftet var ju att visa upp vad Småland kan erbjuda i form av natur, kultur, äventyr och upplevelser – på en marknad där Småland trots allt är relativt okänt, berättar Elisabeth Eriksson, projektledare för Partnerskap Småland.

Endast tyska medborgare kunde anmäla sig till tävlingen, vars första del handlade om att lösa klurigheter och svara på kunskapsfrågor om Småland. I mars var fem familjer klara för final och nu, första veckan i juni, genomförs de sista deltävlingarna under en rundresa i Småland. På programmet finns, förutom tävlingarna, allt från morgondopp och hästskjuts till hyttsill, paddling och besök på Astrid Lindgrens Värld.

Ett av de planerade stoppen gjordes i Gamla stan i Eksjö.
– Familjerna fick en guidad stadsvandring på tyska. På Krusagården hade vi lagt in ett överraskningsmoment i form av en kort teaterföreställning. Vi fick också möjlighet att visa upp Skurugata, berättar turistinformatör Åsa Johansson.

Det småländska äventyret dokumenteras av ett filmteam och kommer att visas på webb-tv den 14-28 juni. Men redan den 6 juni står det klart vem som vinner det åtråvärda torpet i Valeryd ett par mil söder om Växjö.


Bokhandeln årets butik – igen

EKSJö Så sent som i fjol utsågs Eksjö bokhandel till Årets butik i Sverige. Vid höstens näringslivsgala i Eksjö blev bokhandeln utnämnd till Årets Butik i Eksjö kommun. Ett pris som togs emot med minst lika mycket stolthet som den nationella utmärkelsen.

Påverka kommunens framtid!

EKSJö Nu kan du som kommuninvånare, besökare, utflyttad eller potentiell inflyttare vara med och påverka hur Eksjö kommun ska se ut i framtiden. Webbenkäten som du nu kan besvara är en del i arbetet med en ny vision.

Premiär för Hairspray i Eksjö

EKSJö Teatertolvans rekordstora ensemble utlovar en musikalupplevelse med massor av energi. "Vi är 70 personer på scen och Hairspray är en musikal som aldrig tappar fart, den bara trycker på. Den tar upp tunga ämnen på ett lättsamt sätt och publiken kommer att lämna oss med ett leende på läpparna" säger regissör Crille Atting.

Nya lägenheter genom förtätning

EKSJö Styrelsen har tagit beslut om att Eksjöbostäder ska skapa 18 nya lägenheter i Tuvehagen och Trädgårdsmästaren. Utökningen sker genom så kallad förtätning.

Evenemang i regionen

Eksjö

Saknar data från alltsomsker.nu

Se hela evenemangskalendern på alltsomsker.nu

Nyhetsbrevet sponsras av:

Vi som publicerar på brevethemifrån.se: