Öppna / stäng meny

Tysk tv-inspelning i Eksjö

Fler bilder

Fakta

Partnerskap Småland är ett samverkansprojekt mellan Regionförbunden i Jönköpings och Kalmar län, Smålands Turism AB och AB Destination Småland. Kampanjen delfinansieras av EU:s fond för regional utveckling.

Småland tar till nya kreativa grepp för att locka tyska turister. Tusentals tyskar har deltagit i tävlingen där en röd småländsk stuga står på spel. I veckan besökte finalisterna Eksjö tillsammans med ett tv-team.

I oktober startade Partnerskap Smålands kampanj som går ut på att sälja in Småland som destination på den tyska marknaden. Tävlingen har via sociala media spridits till 10 miljoner tyskar. Över 60 000 har besökt kampanjsidan på nätet och drygt 4 500 har deltagit aktivt i tävlingen. Det råder ingen som helst tvekan om att tyskarna "gillar" Småland.

- Vi är nöjda med den spridning och uppmärksamhet kampanjen har fått i Tyskland. Syftet var ju att visa upp vad Småland kan erbjuda i form av natur, kultur, äventyr och upplevelser – på en marknad där Småland trots allt är relativt okänt, berättar Elisabeth Eriksson, projektledare för Partnerskap Småland.

Endast tyska medborgare kunde anmäla sig till tävlingen, vars första del handlade om att lösa klurigheter och svara på kunskapsfrågor om Småland. I mars var fem familjer klara för final och nu, första veckan i juni, genomförs de sista deltävlingarna under en rundresa i Småland. På programmet finns, förutom tävlingarna, allt från morgondopp och hästskjuts till hyttsill, paddling och besök på Astrid Lindgrens Värld.

Ett av de planerade stoppen gjordes i Gamla stan i Eksjö.
– Familjerna fick en guidad stadsvandring på tyska. På Krusagården hade vi lagt in ett överraskningsmoment i form av en kort teaterföreställning. Vi fick också möjlighet att visa upp Skurugata, berättar turistinformatör Åsa Johansson.

Det småländska äventyret dokumenteras av ett filmteam och kommer att visas på webb-tv den 14-28 juni. Men redan den 6 juni står det klart vem som vinner det åtråvärda torpet i Valeryd ett par mil söder om Växjö.


Frida och Oskar får vd-poster

EKSJö Det blev en händelserik torsdag i LindholmsGruppen. På morgonen presenterade Eksjöhus nyheten att syskonen Frida Scherdén och Oskar Lindholm, som fjärde generationens husbyggare i Eksjö, tar över vd-posterna för Eksjöhus AB och Eksjö Modulbygg AB. Samma kväll fick LindholmsGruppen Årets ta-sig-församhetspris på Eksjö Näringslivsfest.

Magisk näringslivsfest

EKSJö Blomsterboden, Spakarps Plantskola, Lunnagårds Sjukhem AB, Regnbågsdalens Café och Guesthouse, Lindholmsgruppen och Markus Kyllenbeck står för årets prestationer inom näringslivet i Eksjö kommun. I går hyllades de på Eksjö näringslivsfest. Festen arrangeras sedan många år tillbaka av eksjö.nu. Årets upplaga går till historien som en magisk afton.

Eksjö Kulturfestival med 50-tal evenemang i hela kommunen

EKSJö Fredag den 26 oktober startar Eksjö Kulturfestival! En vecka späckad av kulturevenemang för alla åldrar i hela kommunen. Invigningen sker på Skuruhatt med stor eldshow och spökvandring.

Galaxen lagar från grunden

EKSJö I förskolehuset Galaxens kök lagas allt utom köttbullarna från grunden. Under klimatveckan serverades enbart närproducerad/svensk mat. ”Vår dröm är att ha lokala leverantörer”, säger kocken Marianne Jonsson.

Evenemang i regionen

Eksjö

Saknar data från alltsomsker.nu

Se hela evenemangskalendern på alltsomsker.nu

Nyhetsbrevet sponsras av:

Vi som publicerar på brevethemifrån.se: