Det började med ett leaderprojekt
Idén till Brevet hemifrån föddes i Vimmerby i slutet på 1990-talet. Turistbyrån ville erbjuda unga som flyttat från kommunen möjligheten att hålla sig uppdaterade om aktuella händelser i Vimmerby. Tack vare Astrid Lindgrens Hembygd kunde idén bli verklighet och inom ett år hade liknande nyhetsbrev startats upp i både Eksjö och Hultsfreds kommuner.
I alla tre kommunerna blev grundtanken att förse utflyttade unga med trender, glimtar och positiva nyheter från hemkommunen. Läsaren ska känna sig välkommen att flytta hem men också få förutsättningar att vara ambassadör för sin hemkommun. Det sistnämnda gäller även Brevet hemifråns läsare inom kommungränsen – vilka för övrigt blir fler och fler.
I dag är det bara Brevet hemifrån Eksjö som är aktivt och det är numera näringslivsbolaget eksjö.nu AB som äger sajten.
En rad företagare och föreningsmänniskor från Eksjö kommun finns representerade i nationella styrelser. Uppdraget och nätverkandet innebär unika möjlighet att hämta hem kunskap och samtidigt placera ort och verksamhet på kartan. Maria Stejdahl, Eksjö Stadsfest och Lotta Alexandersson, Frendo i Mariannelund och Hultsfred, är två av dem som har nationella uppdrag.
Eksjö Gymnasium har under många år framgångsrikt arbetat med konceptet Ung Företagsamhet, UF. Läsåret 2020/2021 är inget undantag. Just nu drivs 12 UF-företag på skolan, i år med större utmaningar än någonsin.
Under 2021 intensifierar samhällsbyggnadssektorn och näringslivsenheten det gemensamma arbetet mot ett företagsklimat i toppklass. Genom att använda den så kallade Rättviksmodellen är ambitionen är att skapa en bättre relation mellan kommun och företagare.
I dagarna öppnade Kanaljen Konst & Eventmakeri – ett digitalt galleri för konst och konsthantverk skapade av kvinnor i Norden. Kanaljen har sin bas i Mariannelund i Småland, där fysiska events planeras redan till våren.