Jennie gillar verkstad

Hemvändaren Jennie Svensson valdes i våras till ordförande i Emilkraften. Helt nyligen blev det klart att hon från och med i höst också blir ny näringslivsutvecklare i Eksjö kommun, med fokus på handel och turistföretagande.

Det händer fortfarande att Jennie Svensson får åka till Norrland och föreläsa om landsbygdsutveckling. Om hur hon som 23-åring tog med sig Mariannelundsviljan till Gällivare, genomförde lokala utvecklingsplaner och i arbetsgrupperna ställde krav på att negativitet och jantelag skulle ersättas med positivism, framåtanda och verkstad.

– Jag jobbade med landsbygdsutveckling, men också med turism och näringslivsutveckling och krokade arm med destinationsutvecklaren i kommunen. Jag älskade det. Det var den roligaste tiden i mitt liv. Att få komma hem och jobba med utveckling i min egen kommun känns fantastiskt. De lokala förutsättningarna, naturen, landsbygden, turismen och näringslivet - det går hand i hand, menar Jennie. Precis som hennes olika uppdrag.

- Ordförandeskapet i Emilkraften bygger på mitt privata engagemang. Jag brinner för den här bygden, jag bor här och planerar att göra det ett tag. Det här är mitt sätt att bidra till utvecklingen, säger Jennie som är övertygad om att kombinationen, med insyn i flera verksamheter, kommer att gynna alla parter. Hon ser också värdefulla kopplingar till den utbildning i digital marknadskommunikation som hon läser just nu.
- Att synas digitalt och att ha en god marknadskommunikation på nätet är viktigare än någonsin. Dialog är grunden till all utveckling. 

Tjänsten som näringslivsutvecklare tillträder hon i september och Jennie räknar med att använda tiden fram till nyår för att lära känna organisation, kollegor, företagare och nyckelpersoner.

- Mitt huvudsakliga område blir att jobba med handel och turistföretagande, säger Jennie, som ser stor potential i Eksjö kommun.

-  Ja, den listan är lång, ler hon och betonar att Småland är en viktig del av det Sverige som utländska turister uppskattar mest.

-  Här finns mängder av affärsmöjligheter! I stället för att fokusera på vad man hade kunnat göra i en större stad, vill jag bidra till att lyfta fram våra unika förutsättningar. Det är lätt att bli hemmablind, men vi kan göra vad som helst, bara vi har rätt inställning, vågar tänka utanför ramarna och är beredda att samarbeta.