Klädkedja växer i Eksjö
Publicerad 31 Oktober 2012
Fler bilder

Family House finns på åtta platser i södra Sverige. Den utökade Eksjöbutiken på 1700 kvadratmeter är numera koncernens flaggskepp och ledningen tittar också på möjligheten att flytta både centrallager och huvudkontor till Eksjö.
Eksjöbutiken har under ett antal år haft en mindre lokalyta bredvid Elgiganten. Det var när elektronikbutiken lade ner sin verksamhet i Eksjö som klädkedjan såg möjligheter att växa i de generösa och unika lokalerna. Den nya butiken är tre gånger så stor som den gamla.
– Vi har alltid haft som målsättning nå alla kundgrupper. Men även om vi hade kläder från nyfödda till pensionärer saknade vi en viss typ av kunder. Med större butiksyta kan erbjuda ett bredare sortiment och tillfredställa även dem som vill köpa varumärken, förklarar Jan Karlson, ägare och vd Family House.
I butiken i Eksjö finns numera finns märken som Only - Rut m fl. - B Young - Blend She -Mingel - Lee - Wrangler - Alan Rust - Blend - Solid och Rappson. Här finns dessutom både jeans, skoavdelning och smyckesavdelning.
Den nya butiken öppnade den 25 oktober och de tre första dagarna sålde man närmare 6 300 plagg!
– Vi har fått ett fantastiskt mottagande, konstaterar butikschef Malin Karlsson, som initialt har hjälp av tre medarbetare i butiken.
Family House har butiker i Tibro, Habo, Eksjö, Sävsjö, Hultsfred, Emmaboda, Osby och Alvesta. Ledningen är ständigt intresserad av att hitta större lokaler på befintliga orter, men också av att starta nya butiker på nya platser. Nu tittar man dessutom på att starta internethandel. Huvudkontoret finns i Växjö och centrallagret i Habo. Båda kan i framtiden komma att hamna i Eksjö.
– Eksjö ligger strategiskt och helt rätt för oss, säger Jan Karlson, som också överväger att själv flytta till stan.
Carina Engqvist
Ansvarig utgivare:
Marie Brask
En rad företagare och föreningsmänniskor från Eksjö kommun finns representerade i nationella styrelser. Uppdraget och nätverkandet innebär unika möjlighet att hämta hem kunskap och samtidigt placera ort och verksamhet på kartan. Maria Stejdahl, Eksjö Stadsfest och Lotta Alexandersson, Frendo i Mariannelund och Hultsfred, är två av dem som har nationella uppdrag.
Eksjö Gymnasium har under många år framgångsrikt arbetat med konceptet Ung Företagsamhet, UF. Läsåret 2020/2021 är inget undantag. Just nu drivs 12 UF-företag på skolan, i år med större utmaningar än någonsin.
Under 2021 intensifierar samhällsbyggnadssektorn och näringslivsenheten det gemensamma arbetet mot ett företagsklimat i toppklass. Genom att använda den så kallade Rättviksmodellen är ambitionen är att skapa en bättre relation mellan kommun och företagare.
I dagarna öppnade Kanaljen Konst & Eventmakeri – ett digitalt galleri för konst och konsthantverk skapade av kvinnor i Norden. Kanaljen har sin bas i Mariannelund i Småland, där fysiska events planeras redan till våren.