Klirr i kassan för Eksjö Tattoo

Fler bilder

Fakta

Den 7-9 augusti i år, genomfördes dubbeljubilerande Eksjö International Tattoo.

Eksjös första tattoo genomfördes i augusti 1989. I år var det följaktligen 25-årsjubileum och dessutom var det tionde gången ett tattoo genomfördes i Eksjö. Dubbeljubilerande är det därmed ett av Sveriges tre etablerade tattooer samt det äldsta igång varande tattooet.

Under tattooveckan genomfördes fyra föreställningar som sågs av fler än 8000 åskådare.

Eksjö International Tattoo 2014 blev inte bara en musikalisk och publikmässig succé. Årets tattooföreställningar blev även en ekonomisk succé. Ett överskott på cirka 400 000 kronor är det bästa resultatet någonsin. Framgången stavas strategisk marknadsföring och lägre omkostnader.

400 000 kronor i vinst. Eksjö Tattoo har aldrig tidigare visat ett så bra ekonomiskt resultat. Publikintäkterna blev högre än väntat trots att årets tattoo erbjöd en föreställning färre än tidigare och kostnaderna blev lägre än beräknat.
– Det gick inte riktigt som vi hade tänkt oss, det gick mycket, mycket bättre! säger Paul Hultberg på Eksjö kommun, tillika ekonomiskt ansvarig för Eksjö Tattoo. Vi har aldrig tidigare visat så bra siffror för något tattoo tidigare.
– Vi ser resultatet av många människors hårda arbete och ovärderliga insatser när vi gläds över årets succé, säger Arne Ullman. Men vi ser också hur viktig en bra marknadsföring är och vilken stor effekt det har för att skapa ett framgångsrikt evenemang som ger ringar på vattnet för hela kommunen.

Många lovord
Att vi kan blicka tillbaka på en framgångsrik tattoovecka, vittnar de många lovorden efter föreställningarna om.
  Vi har aldrig haft så många bussresearrangörer som organiserat resor till Eksjö Tattoo som i år. De har framför allt varit här på lördagens eftermiddagsföreställning vilket fick till följd att det var massor med folk på stan den eftermiddagen, säger Lotta Alnemo, marknadskommunikatör för Eksjö kommun, tillika marknadsansvarig för årets tattoo. De har varit jättenöjda även efteråt.
– Många har skrivit till oss och tackat för ett fantastiskt arrangemang där miljön, de mysiga butikerna och det trevliga bemötandet man stöter på här i Eksjö har spelat en viktig roll för den positiva responsen, fortsätter Lotta Alnemo.
– Så mycket nöjd publik vet jag inte att vi har haft tidigare, säger Arne Ullman, ordförande i Föreningen för Eksjö Tattoo. Många har uttryckt att det var den bästa föreställningen någonsin.

Positivt för Eksjös näringsliv

Det var trångt på stan under tattooveckan – inte minst under lördagen, vilket handeln märkte av.
– Våra medlemmar var mycket positiva efter årets tattoo. Vi hade mycket folk i våra butiker. Flera butiksägare höll öppet längre än man tänkt eftersom det var folk i butikerna hela tiden. En och annan har till och med haft kassarekord, säger Marie Lifvergren, ordförande i Eksjö Handel. Inte bara butikerna har haft ekonomisk nytta av evenemanget. Även hotellen och restaurangerna hade fullt upp. Hotellen var fullbokade sedan lång tid tillbaka och det var många tallrikar mat som serverades under dessa dagar.
– Nu hoppas vi på att kommunledningen ger föreningen i uppdrag att genomföra ett tattoo 2016, fortsätter Arne. Men det vet vi förmodligen inte säkert förrän om ett par månader.