Tåget till Gotlandsfärjan
Publicerad 19 Maj 2020
Fakta
Bilderna är tagna i samband med den tågresa som Astrid Lindgrens Hembygd gjorde, Nässjö Oskarshamn tur och retur, tillsammans med järnvägsmuseet i Nässjö.
Om kommunerna i Astrid Lindgrens Hembygd får som de vill kommer den hållbara resenären, inom en inte alltför avlägsen framtid, att kunna ta tåget till Gotland. Med befintliga tåg och en mindre förskjutning av Gotlandsfärjans tidtabell är det möjligt, visar Astrid Lindgrens Hembygds transportprojekt.
I dagsläget startar Krösatåget vid järnvägsknuten Nässjö och
stannar redan 18 minuter senare vid stationen i Eksjö. För att därefter vända och
gå tillbaka. Eksjö kommun har ända sedan persontrafiken öster om stan ledes ned
2014 arbetat för att tågen ska köra ända till Mariannelund. Nu gör Eksjö gemensam sak i frågan tillsammans med Nässjö, Vimmerby, Hultsfred, Högsby och Oskarshamn
genom genom leaderprojektet Utveckling av transporter i Astrid Lindgrens Hembygd.
Det långsiktiga målet är timmes- eller halvtimmestrafik på hela
sträckan Nässjö till Oskarshamn. I drömmen ingår även elektrifiering av Höglandsbanan.
Sommartid och större helger
Men enligt projektets beräkningar skulle alltså Kröstatåget,
redan med befintlig vagnpark, kunna köra hela vägen för att och sommartid samt större helger möta morgonfärjan från Gotland vid Oskarshamns station kl.
11.30. Tåget kan därefter köra färjans resenärer till Nässjö för att ta nya
Gotlandsresenärer till Oskarshamn lagom till kvällsfärjan avgår från
fastlandet. Därmed hinner passagerare från färjan till Nässjö innan dagens
sista tåg avgår i olika riktningar.
Beräkningarna har gjorts med hjälp av Ingemar Lundin, som
under 29 år var vd på länstrafiken i Jönköpings län. Han visar hur Gotlandsfärjan,
endast med en halvtimmes justering några dagar i veckan, skulle kunna synkas
med tågtrafik till Nässjö och vidare på Södra Stambanan söderut till
Malmö/Köpenhamn och upp mot Jönköping. Med det här upplägget kan Krösatåget,
som i dag står stilla delar av dagen, användas fullt ut – och ge stora effekter
både lokalt, regionalt och nationellt. Den utökade körsträcka som krävs kan förhoppnignsvis,
enligt Ingemar Lundins beräkningar, finansieras genom ökad biljettförsäljning.
I ett större sammanhang
Projektledare Torbjörn Midunger tror inte att enbart den
lokala pendlingen kan utgöra tillräckligt underlag för en dubbeltur till Oskarshamn.
- Men sätter man in persontrafiken i ett större perspektiv, med anknytningen
till färjetrafiken och kopplingen till Södra Stambanan, mot Malmö och Köpenhamn,
och mot Jönköping-Göteborg, får vi ett helt annat reseunderlag. Finessen med Höglandsbanan
är att det finns utrymme både för utökad godstrafik och återinförd persontrafik,
säger han och betonar att samtliga sex kommuner ser fördelar.
Tågtrafik på Höglandsbanan gynnar jobben, arbetspendlingen och attraktiviteten. Allt talar för att alternativ till inrikesflyg kommer att efterfrågas och att semestra i Sverige kommer att få ett uppsving. Med återupptagen persontrafik på Höglandsbanan kan man åka på två timmar mellan Jönköping och Oskarshamn. Självklart går det att göra dagsutflykter åt båda håll – och de finns mycket att se och uppleva utmed banan.
Carina Engqvist
Ansvarig utgivare:
Roger Didrick
I samband med årets sista näringslivslunch hyllades flera av årets framgångsrika företag och företagare. Här finns samtliga pristagare och motiveringar.
Ett fantastiskt läge på en fin plats i en attraktiv stad. Det är en av flera anledningar till att Carlos i Eksjö vuxit och utvecklats under en för klädbranschen tuff tid. Nu utökas både sortimentet, butiksytan och antalet medarbetare. ”Att driva butik i Eksjö är väldigt roligt”, säger Sophie Carlo.
Genom projektet Förtur – framgångsrik medflyttarservice har Eksjö.nu tagit fram en helt ny film om möjligheterna att bo, leva och utvecklas i Eksjö, Vimmerby och Hultsfreds kommuner. Känner du någon som funderar på att flytta till området. Tipsa gärna om filmen!
Eksjö Stadshotell har inte bara överlevt krisen. Under pandemin har ägaren Jonas Persson dessutom startat fem (!) nya verksamheter i stan. Nu utökas också vingården i Serbien med ytterligare ett fält - och fler satsningar är på gång utanför kommungränsen!