Tar pulsen på Eksjöhandeln
Publicerad 15 Juni 2017
Fakta
Carina tipsar!
Bestäm dig för att gå in i varenda butik längs Södra och Norra Storgatan under sommaren! Du kommer att bli förvånad över vilket utbud som finns i staden. Saknar du något? Våga fråga!
Som ett led i Eksjö stadsutvecklings strategiarbete har entreprenören Carina Eldåker fått uppdraget att intervjua handlare och fastighetsägare i stadskärnan. Samtalen blir grunden för en nulägesanalys.
Samtalen handlar både om verksamhetens behov/utmaningar samt om
betydelsen av en levande stadskärna och vad som krävs för att behålla
utbudet och utveckla staden.
– En attraktiv stadskärna är en
förutsättning för att vi ska kunna locka till oss både turister och nya
invånare. Vad kan den enskilda verksamheten bidra med och vad händer om
man tänker utanför boxen? Om man ser näthandeln som en möjlighet i
stället för ett hot, exemplifierar Carina, och berättar att samtalen
gett nya insikter och tankar.
– Alla har varit positiva och för min del är det här ett av de roligaste uppdrag jag någonsin haft!
Inom handeln har Carina identifierat tre behov:
1. Hur kommer jag igång med marknadsföring via facebook och instagram?
2. Hur ser mitt skyltfönster ut? Hur blir jag attraktiv för mina kunder?
3. Hur går jag tillväga den dag jag vill sälja min butik? Hur hittar jag rätt köpare? Vad är det jag säljer?
”Ett bra tillfälle att framföra åsikter”
Ann Olsson, som drivit Näckrosen i 30 år, har länge varit aktiv på sociala medier och har en väl etablerad webshop. Hon tyckte att intervjun var en bra tillfälle att föra fram sina åsikter.
– Det kändes både bra och utvecklande att prata om verksamheten med någon utomstående, säger hon.
Eksjö stadsutveckling är en ideell förening och ett forum för
intressenter som verkar i och runt stadens centrum eller har nytta av ett
attraktivt centrum. Föreningens mål är att Eksjö senast år 2020 ska
Eksjö utses till årets Stadskärna i Sverige av organisationen Svenska
Stadskärnor.
Carina Engqvist
Ansvarig utgivare:
Marie Brask
En rad företagare och föreningsmänniskor från Eksjö kommun finns representerade i nationella styrelser. Uppdraget och nätverkandet innebär unika möjlighet att hämta hem kunskap och samtidigt placera ort och verksamhet på kartan. Maria Stejdahl, Eksjö Stadsfest och Lotta Alexandersson, Frendo i Mariannelund och Hultsfred, är två av dem som har nationella uppdrag.
Eksjö Gymnasium har under många år framgångsrikt arbetat med konceptet Ung Företagsamhet, UF. Läsåret 2020/2021 är inget undantag. Just nu drivs 12 UF-företag på skolan, i år med större utmaningar än någonsin.
Under 2021 intensifierar samhällsbyggnadssektorn och näringslivsenheten det gemensamma arbetet mot ett företagsklimat i toppklass. Genom att använda den så kallade Rättviksmodellen är ambitionen är att skapa en bättre relation mellan kommun och företagare.
I dagarna öppnade Kanaljen Konst & Eventmakeri – ett digitalt galleri för konst och konsthantverk skapade av kvinnor i Norden. Kanaljen har sin bas i Mariannelund i Småland, där fysiska events planeras redan till våren.