Tar pulsen på Eksjöhandeln

Fakta

Carina tipsar!
Bestäm dig för att gå in i varenda butik längs Södra och Norra Storgatan under sommaren! Du kommer att bli förvånad över vilket utbud som finns i staden. Saknar du något? Våga fråga!

Som ett led i Eksjö stadsutvecklings strategiarbete har entreprenören Carina Eldåker fått uppdraget att intervjua handlare och fastighetsägare i stadskärnan. Samtalen blir grunden för en nulägesanalys.

Samtalen handlar både om verksamhetens behov/utmaningar samt om betydelsen av en levande stadskärna och vad som krävs för att behålla utbudet och utveckla staden.
– En attraktiv stadskärna är en förutsättning för att vi ska kunna locka till oss både turister och nya invånare. Vad kan den enskilda verksamheten bidra med och vad händer om man tänker utanför boxen? Om man ser näthandeln som en möjlighet i stället för ett hot, exemplifierar Carina, och berättar att samtalen gett nya insikter och tankar.
– Alla har varit positiva och för min del är det här ett av de roligaste uppdrag jag någonsin haft!

Inom handeln har Carina identifierat tre behov:
1. Hur kommer jag igång med marknadsföring via facebook och instagram?  
2. Hur ser mitt skyltfönster ut? Hur blir jag attraktiv för mina kunder?
3. Hur går jag tillväga den dag jag vill sälja min butik? Hur hittar jag rätt köpare? Vad är det jag säljer?

”Ett bra tillfälle att framföra åsikter”
Ann Olsson, som drivit Näckrosen i 30 år, har länge varit aktiv på sociala medier och har en väl etablerad webshop. Hon tyckte att intervjun var en bra tillfälle att föra fram sina åsikter.
– Det kändes både bra och utvecklande att prata om verksamheten med någon utomstående, säger hon.

Eksjö stadsutveckling är en ideell förening och ett forum för intressenter som verkar i och runt stadens centrum eller har nytta av ett attraktivt centrum. Föreningens mål är att Eksjö senast år 2020 ska Eksjö utses till årets Stadskärna i Sverige av organisationen Svenska Stadskärnor.