Turism och näringsliv blir ett

Den växande turismen i Eksjö har potential. För att ge utvecklingen ännu bättre förutsättningar samordnas nu Eksjö kommuns turismverksamhet med näringslivsenheten. Marcus Axelsson blir chef för den nya organisationen och just nu pågår rekryteringen av en marknadskommunikatör.

En renodlad marknadsföring av Eksjö kommun blir en av de stora fördelarna med den nya organisationen. I stället för att dela upp ansvaret mellan flera tjänstemän på olika avdelningar kan man nu kraftsamla, skapa en tydlig plan och utnyttja resurserna bättre. Tjänsten som marknadskommunikatör är på heltid. Platsannonsen hittar du här. 

Tanken är att den nya enheten för turism och näringsliv också ska omfatta en tjänst med tydligt fokus på destinationsutveckling.
– I grunden handlar det här arbetet om att hjälpa till att utveckla turistföretagen. Med fler framgångsrika entreprenörer får vi turisterna att stanna längre, konstaterar Marcus Axelsson, som menar att tjänsten ryms i den befintliga kostymen.
– På sikt kan vi lägga mer fokus på turistföretagen och mindre tid på att dela ut informationsmaterial. När allt fler hittar sin information via webben, sociala medier och appar i mobiltelefonen får vi större utrymme att stötta turistentreprenörerna.

Att utveckla en destination handlar om att erbjuda en totalupplevelse för besökaren, där såväl geografiska som organisatoriska gränser spelar mindre roll. Destinationsutvecklaren kommer till stor del att jobba med handelsfrågor och länkas in i den ekonomiska föreningen för Eksjö Stadsutveckling. Den nya organisationen kommer också att arbeta nära Emilkraften i Mariannelund.  

Det handlar till viss del om ett helt nytt sätt att arbeta och Marcus Axelsson tror att det kan ta något år innan allt faller på plats.
– På sikt kommer turisterna att märka skillnad. Målsättningen är att turisten ska uppleva att både värdskapet och våra erbjudanden blir bättre. Vi ska stå på tå för våra besökare, skräddarsy paket och  erbjuda en så professionell service som möjligt.